Mini príručka pri tvorbe webinárov
Ako urobiť dobrý webinár? V tejto príručke nájdete konkrétne tipy z praxe, ako na to.
Webináre sú zaujímavý spôsob, ako sa zviditeľniť formou videí, pričom je ho pomerne ľahké spraviť. VO weinári máte obvykle aspoň dvoch ľudí, ktorí sa vzájomne rozprávajú o rôznych témach. Cieľom je, aby hovorili pútavo tak, aby si tento webinár / video chceli ľudia pozrieť
Obsah článku
- Video príbehy z tvorby webinárov
- Prečo začať s webinármi - nájdite ČZTM
- Pri organizovaní webinára
- Výber platformy pre webinár
- Technická príprava pred webinárom
- Počas webinára
- Po webinári
- Tipy na záver
Video príbehy z tvorby webinárov
V tomto videu hovoríme o zážitkoch a príbehoch, čo sme zažili počas webinárov.
Hovorí:
- Róbert Ďurec z BlueNumbers
- Jirka Šobák zo skupiny Fórum Zlatá Minca
Tento webinár si môžete pozrieť aj ako "bonus" po prečítaní tohto článku
Prečo začať s webinármi - nájdite ČZTM
Ujasnite si ČZTM – Čo za to mám
- Premyslite si, čo majú webináre priniesť vám (Teda ČZTM JA- Čo za to mám ja).
- Premyslite si, čo z toho budú mať vaši diváci (Teda ČZTM Diváci – Čo z toho majú diváci). Popremýšľajte, aký typ diváka (Cieľovka) bude váš webinár pozerať
- Premyslite si, čo z webináru budú mať vaši hostia, aby prijali pozvánku do vášho webinára
Základné ČZTM budovateľa kanála sú
- Budovanie vlastnej značky
- Budovanie cudzej / partnerskej značky (Reklama)
-
Zvýšenie návštevnosti
- Vášho videokanála (Youtube, Instagram)
- Vášho webu
- Iných vašich projektov
-
Zarobenie na predaji produktov
- Vďaka návštevnosti na vašom webe / inom kanáli
- Cez Affiliate
-
Predaj vlastných služieb
- Spôsob, ako sa klienti môžu o vás dozvedieť a kontaktovať vás (email, telefón)
Základné ČZTM diváka sú
- Chce sa dozvedieť kvalitné a užitočné informácie, ideálne zadarmo
- Má záujem dozvedieť sa a kúpiť kvalitné produkty / služby
- Má záujem získať kontakt na zaujímavého človeka
Pri organizovaní webinára
- Ujasnite si tému, o ktorej chcete hovoriť
- Oslovte zaujímavých hostí do vášho webinára
- Zozbierajte čo najväčší počet otázok, ktoré by chceli diváci počuť. Neskôr z tohto zoznamu otázok môžete vybrať tie najzaujímavejšie
Vyberte si, či chcete živý / nahraný webinár
- Živý webinár má výhodu, že je viac interaktívnejší. Ale nedokážete ho už strihať. Môže dopadnúť aj pomerne zle
- Nahrávaný webinár si môžete vyskúšať nanečisto. Následne po jeho nahratí môžete niektoré z pasáži zostrihať
Vyberte si termín webinára
- Popremýšľajte, kedy má vaša cieľovka čas
- Lepší je čas ráno, na obed, po obede alebo večer? (Obvykle vyhráva termín večer)
- Lepší je pracovný deň alebo víkend?
- Kryje sa termín vášho webinára s nejakou veľkou akciou (MS v Hokeji, Futbal, iné...)
Ujasnite si témy a otázky webinára
- Opísané vyššie
Dohodnite si typ oblečenia hostí a moderátora
- Typ oblečenia si vyberte podľa témy a serióznosti webinára
-
Obvyklé typy oblečenia sú
- Slušné (Napr. Košele či ženské šaty)
- Voľné (Tričká, bundy)
- Mierne slušné (Svetríky, tričká s goliermi atď.)
- Alternatívne (Ak máte špeciálnu tému)
Pred webinárom sa upravte (Vlasy, pleť, dresscode)
Výber platformy pre webinár
Hľadáte platformu, cez ktorú dokážete čo najľahšie nahrať váš webinár
Obvyklé možnosti sú: Zoom, Microsoft Teams, Skype, Webex, OBS
Zoom
- Na webinár potrebujete platené zoom konto
- Bezplatné vás takmer nik nepustí a má vážne limity
- Ovládanie je priemerné
- Možné je nahrávať webinár zo zoom aj priamo na Youtube / Facebook
- Zoom nie je najlepší nahrávací softvér, aj napriek tomu, že sa o Zoome často hovorí ako o tom „najlepšom“
- Plateným Zoomom nič nepokazíte, ale nezískate veľkú výhodu. Urobíte webinár
Microsoft Teams
- V Teamse tiež môžete robiť webináre
- Ak máte Office 365 konto, máte Teams licenciu vrámci balíku
- Ponúka väčšiu kvalitu ako Zoom
- Teams sa dá použiť aj vo „veľkom“, používa ho aj Microsoft v rámci svojich konferencií
-
Teams si môžete spustiť
- Cez prehliadač (Online)
- Cez Teams aplikáciu v počítači (Pre webináre Odporúčam najmä túto voľbu)
Microsoft Skype
- Aj skype umožňuje nahrávanie webinárov
- V skutočnosti je Skype jeden z najstarších nástrojov na online videohovory, aj na prípravu webinárov
- Základ skypu je zarobiť na hovoroch na zahraničné čísla
- Nahrávanie webinárov a videohovory sú vedľajší produkt Skype
- Preto nahrávanie webinárov tu máte zadarmo
- Overte si kvalitu, v akej nahráva Skype
- Ak máte možnosť použiť Microsoft Teams, použite ten
Facebook messenger / Facebook Rooms
- Použite ak potrebujete núdzovo rýchlo nahrať webinár, a nič iné nie je k dispozícii
Cisco Webex
- Ďalšia alternatíva na tvorbu webinárov. Nezisťoval som hlbšie info
OBS – OpenSource
- Open source – otvorený softér zadarmo na tvorbu webinárov
- Mal by to byť jeden zo zaujímavých nahrávacích softvérov
- Zatiaľ som nezisťoval ďalšie info (Môžete napísať vaše skúsenosti do komentáru)
Technická príprava pred webinárom
Pri webinári sú dôležité časti
- Video
- Zvuk
- Hostia (a ich vystupovanie)
- Platforma
VIDEO a kamera
-
Kvalita kamery
- Overte si, akú kvalitnú máte kameru
- Obvykle ako prvú vyskúšate kameru na notebooku.
- Ak vaša kamera natáča v nízkej kvalite, kúpte si externú kameru
-
Pozadie za vami
- Ak máte zaujímavé pozadie (knižnica, pekný plagát, príroda), použite to
- Ak NEmáte zaujímavé pozadie, využite bielu stenu
- Ak nemáte ani zaujímavé ani jednofarebné pozadie, inprovizujte. Možno dokážete nahradiť vaše pozadie v programe
- Vyhnite sa pozadiam: Presvetlené okno, neuprataná izba, bordel a pod.
-
Svetlo
- Vyhnite sa veľkému svetlu za vami (Napríklad okno počas slnečného dňa)
- Zapnite čo najviac svetiel, aby ste neboli v tme
- Pozrite si, z ktorej strany na vás svieti svetlo
- Ak ste tmaví, skúste zapnúť čo najviac svetiel v izbe
- Neskôr môžete popremýšľať nad externými svetlami (Veľké štúdiové svetlá, alebo malé kamerové pred vami)
ZVUK a hudba
-
Kvalita vášho mikrofónu
- Overte si, či máte kvalitný mikrofón, ktorý sníma zvuk vo vhodnej kvalite.
-
Zabráňte rušeniu a ozvenám v zvuku
- Zvuková ozvena alebo piskľavý zvuk v reproduktoroch vzniká vtedy, ak máte reproduktor (reprák) pri mikrofóne. Vtedy nastáva slučka – mikrofón sníma zvuk z reproduktora, a reproduktor prehrá ešte hlasnejšie zvuk z mikrofónu
- Pozor, rušenie môžete mať aj medzi jednotlivými notebookmi / PC / mikrofónmi hostí
- Najľahší spôsob, ako zabraňovať ozvenám, je používať slúchadla s handsfree (Iba sluchadlá obvykle stačia)
-
Minimalizujte externé ruchy
- Vyberte si tichú miestnosť v dome / byte alebo tichú kanceláriu
- Vypnite hlučné zariadenia a iné ruchy
- Zatvorte si okná (Ruchy z ulice sú veľmi rušivé)
- Ak počujete veľké ruchy (Zbíjačka, Vŕtačka), skúste si čas vŕtania dohodnúť so susedmi alebo presunúť termín webinára
-
Nepoužívajte hudbu
- Hudbu nenahrávaje počas webináru
- Radšej ju pridajte až po webinári
-
Externý mikrofón
- V interiéri: Používajte vtedy, ak váš mikrofón je nekvalitný, prípadne ste v nevhodnom priestore s veľkým hlukom alebo veľkou ozvenou
- V exteriéri: Používajte ak fúka. Vtedy potrebujete "chlpatý" mikrofón, vďaka tomu nepočujete vo zvuku šum vetra
-
Sluchadlá
- Odporúčam používať často
- Väčšinou stačia slúchadlá z mobilu alebo externé slúchadlá zapojené do notebooku
Internet a internetové pripojenie
- Overte si, či máte dostatočne rýchly a stabilný internet
- Overte si, že ste na vhodnej wifi (Aby ste nemali náhodou prepnuté na wifi so slabým signálom)
- Overte si, či váš internet utiahne webinár
- Alternatívne riešenie je vybaviť si dáta cez prenosný internet (Ak máte signál 4-ky, môžete použiť tú, spolu so Sloboda+ neobmedzenými dátami)
Batérie
- Riešite iba, ak nahrávate z exteriéru, a potrebujete zdroj elektriny (Batériu) pre notebook alebo mobil
- Mobil môžete použiť aj ako internetový / dátový hotspot, cez ktorý vytvoríte wifi
Technické zabezpečenie webinára by mali zabezpečiť hostia, zároveň moderátor kontroluje alebo poradí s technickými otázkami
Zlatá rada – Test pred ostrým webinárom
- Vždy si otestujte kameru a zvuk hostí ešte pred živým webinárom.
- Bude sa vám stávať menej negatívnych prekvapení
Počas webinára
Inštruktáž tesne pred webinárom
- Stretnite sa 15 min pred ostrým začiatkom webinára
- Ak niekto neprišiel načas, zavolajte mu
- Skontrolujte kameru, zvuk, aj oblečenie a úpravu hostí
- Je to aj šanca vyriešiť posledné technické problémy pred ostrým webinárom
Úvod webinára
- Pripravte si dobrý úvod. Zaujímavý úvod ľahšie zaujme ľudí, a tak budete mať lepšiu návštevnosť
- Väčšina ľudí vypne webinár do prvej minúty. Preto úvod nepodceňujte
- Počas úvodu predstavte tému webináru aj hostí
Tipy pre nesmelého moderátora / hostí
- Moderátor je ten, ktorý by mal hovoriť úvod webinára
- Ak je moderátor menej skúsený, môže úvod webinára hovoriť aj organizátor webinára (iný od moderátora)
- V našom prípade pri BlueNumbers hovorím úvod webinára ja (Róbert Ďurec – šéfredaktor), ako organizátor webininára
- Základ je počas úvodu nebyť ticho
- Ak hostia nemajú odvahu odpovedať na úvod, nevadí. Rozhovoria sa neskôr, počas webináru
- Dobrý hosť vyváži aj horšieho moderátora. Platí to aj opačne, dobrý moderátor vyváži aj zlého hosťa.
- Ak sa nájde dobrý hosť aj moderátor, máte veľmi dobrý predpoklad na vytvorenie veľmi kvalitného webináru
Kladenie otázok počas webinára
- Snažte sa položiť pripravené otázky
- Ak hosť hovorí zaujímavo, môžete sa spýtať konkrétnejšie a hlbšie otázky
- Môžete využiť aj náhodné alebo novo vymyslené otázky
- Môžete využiť aj otázky z publika / z Facebooku
Záver webinára
- Úvod a Záver sú dve najdôležitejšie časti webinára
- Ujasnite si, čo chcete spropagovať (Web, videokanál, FB skupina, Instagram)
- Pozvite hostí na ďalšie webináre (Ak máte ich termíny pripravené)
- Poďakujte hosťom aj divákom
Čo ak vypadne účastník
- To, že niekto vypadne, často vidno
- Preto môžete oznámiť, že sa daný človek má technické problémy a pripojí sa neskôr
- Ak sa človek pripojí neskôr a potrebuje navigáciu, na chvíľku môžete prerušiť webinár a navigovať ho
Čo ak vypadne moderátor
- Najhoršie je, ak všetci hostia budú ticho (Ktorý divák to bude pozerať)
- Preto začnite sa rozprávať aj ako hostia medzi sebou (Živá diskusia)
Pitie vody počas webinára
- Pri rozprávaní vám často „vyschne v hrdle“
- Je v pohode, ak počas webinára budete sem tam piť
- Pripravte si pohár vody neďaleko notebooku
Ak počujete hlučné zvuky pri vás / ozvena
- Vypnite si zvuk a kameru a vyriešte to
- Ak viete, že tento zvuk tu bude aj naďalej, môžete si pravidelne stišovať (Mute) mikrofónu, aby ste nekazili zvuk ostatným účastníkom
- Ak počujete ozvenu, skúste nachvíľu vypnúť (mute) mikrofónu
- Rušiace vlastné deti – ak tušíte, že vás budú rušiť, oznámte to však moderátorovi, aby s tým moderátor, hostia, aj diváci rátali
Ak vám niekto vbehne do obrazu
- Ak je to príliš rušivé, vypnite si na chvíľku kameru a mikrofón, a vyriešte to
- Ak to nie je až také rušivé, nechajte to tak, prípadne to vtipne zaobaľte
Deti - Ak na ne máte dozerať počas webináru
- Ak tušíte, že vás budú rušiť, oznámte to však moderátorovi, aby s tým moderátor, hostia, aj diváci rátali
- Ak je to niečo neodkladné, ospravedlňte sa z webináru a postarajte sa o vaše deti. Neskôr sa pripojte späť
Po webinári
Skontrolujte a prehrajte si webinár
- Pozrite sa, či je webinár technicky aj obsahovo v poriadku.
- Ujasnite si, aký z neho máte pocit
- Uložte si webinár do počítača vo forme videa
- Uložte si webinár aj vo forme zvuku (Napr. ako webcast pre Spotify)
Uploadnite webinár na platformu
-
Najčastejšie platformy sú:
- Youtube
- Spotify (iba pre webcast – zvuk)
- Váš vlastný web
Vytvorte osnovu webinára
- Napíšte si časové kódy, aj s textom, o čom sa v tej časti hovorí
- Skúste tieto „nadpisy“ napísať tak, aby boli krátke a výstižné
- Osnovu webinára môžete tvoriť aj počas prvého pozretia webinára
- Uložte si ich a použite napríklad v Youtube
Youtube časové kódy
- Umožnia vám rozdeliť webinár na viacero kapitol s podnadpismi
- Na ich zadanie potrebujete použit formát
-
Prvý kód:
- 00:00:00 – Intro (Prvý kód)
- 00:01:10 – Názov kapitoly (Druhý kód)
- 00:03:15 – Názov kapitoly (Tretí kód)
- Na Youtube použite časové kódy najmä pre dlhšie webináre
Propagácia po webinári
- Zazdieľajte webinár na vaše siete, či vaše weby
- Poproste hostí, aby webinár zazdieľali
Analytika po webinári
- Pozrite si, sledujte a vyhodnoťte sledovanosť a analytiku webinára
-
Najčastejšie sledované videoanalytiky sú
- Facebook analytika videa (Počet videní / živých divákov)
- Youtube analytika videa (Youtube studio, počet videní, koľko ľudí sledovalo do konca, detailnejšia analytika)
Tipy na záver
- 1. Kedy začať – ihneď. Nesnažte sa o dokonalý webinár, radšej sa vylepšujte postupne
- 2. Webinár vás musí baviť
- Emócie sú nákazlivé 😊 Dobré emócie tvoria dobrý webinár
A keď ste došli až sem, môžete si pozrieť aj webinár:
-
Príbehy z tvorby webinárov
(Najvtipnejšie príhody z tvorby webinárov, ktoré sa nám stali ) - Webinar: Príbehy z tvorby webinárov