Ako si tvoriť Pasívne príjmy z Podnikania
V tomto článku nájdete veľký prehľad rôznych typov pasívnych príjmov. Budeme analyzovať pasívne príjmy z predaja cudzích produktov, z predaja vlastných produktov, z MLM, z investícií, z nehnuteľností, pasívne príjmy z IT sféry a priame pasívne príjmy z budovania firiem.
Rýchle odkazy
Čo je Pasívny príjem?
Pasívny príjem je obvykle ten typ príjmu, ktorý vám bude prichádzať pravidelne na účet, a to obvykle každý mesiac, štvrťročne, či ročne. Môžu mať formu renty, dividendy, licenčných poplatkov, či priamych platieb z firiem. Na vybudovanie veľkej časti pasívnych príjmov potrebujete najmä čas a schopnosti (napríklad knihy, kurzy, affiliate...). Časť pasívnych príjmov vybudujete, ak máte dostatočný kapitál, resp. potrebný balík peňazí (nehnuteľnosti, finančný trh). Ak máte iba peniaze a žiadne skúsenosti, najčastejšie namiesto pasívnych príjmov skončíte iba oklamaní (napr. vo finančnej pyramíde alebo inej nevýhodnej investícii).
Tvorba pasívnych príjmov je v podstate forma podnikania, kedy v určitom čase chcete podnikanie "zabaliť", resp. nestarať sa oň, a aj naďalej vám toto podnikanie bude produkovať peniaze. Iný systém je rozdeliť tvorbu pasívnych príjmov na aktívnu fázu, kedy chcete pasívne príjmy čo najviac zväčšiť, a udržiavaciu fázu, kedy necháte pasívne príjmy "dobiehať".
Neviem o žiadnom výhodnom pasívnom príjme štýlu: "Zarobiť a nič nerobiť". Ak vám niekto takýto príjem ponúka, overte si serióznosť danej spoločnosti.
Zásada pasívnych príjmov je tá, že najviac propagované príjmy, ktoré dokáže "vytvoriť každý", sú obvykle málo výhodné. Najzaujímavejšie príjmy často viete nájsť vďaka vašim neštandardným schopnostiam. A najzaujímavejšie príjmy sú obvykle IT príjmy, ktoré vie vytvoriť iba minimum ľudí.
Základné typy pasívnych príjmov
(Interaktívny obsah tohto článku)
Príjmy z predaja cudzích produktov
- Online predaje - Affiliate, Youtube, Instagram, Influencer
- Online predaje - Eshop
- Offline predaje - Biznis spolupráce a Priamy predaj
- Akcie a dividendy z akcií
- ETF fondy
- Dlhopisy
- Iné cenné papiere
- Trading
- Byty a domy
- Pozemky
- Firemné nehnuteľnosti
- Iné typy nehnuteľností
- IT produkty pre koncových zákazníkov
- IT produkty pre firemných zákazníkov
- IT produkty pre IT firmy
- IT návody a kurzy
- Kryptomeny
Priame príjmy z firiem
- Rozbehnutie vlastnej firmy
- Partner firmy
- Consulting pre firmy
Pasívne príjmy z predaja cudzích produktov
Medzi tieto príjmy patría najmä predaje online produktov vo forme Affiliate alebo Eshop, a príjmy z predaja offline produktov
Online predaje - Affiliate, Youtube, Instagram, Influencer
Pri Affiliate dostávate odmenu za to, že doporučíte zákazníkov do Eshopu, a tí si kúpia produkt. Preto na vybudovanie Affiliate príjmov potrebujete tvoriť navštevované online miesto, najčastejšie web, videokanál (Youtube), či sociálne siete (Instagram, Tiktok, Facebook). Vaša stratégia je buď vytvoriť si bežnú značku, ktorá priťahuje pozornosť (Napríklad Lifestyle, Zdravie, Móda, Kanál hráča...), alebo odbornú značku, kde vystupujete ako profesionál (napríklad IT, financie, reality...).
Influencer je iba moderný názov pre človeka jednotlivca, ktorý sa živí cez budovanie značky a Affiliate.
Vaše príjmy sú:
- Predaj cez URL link (odkaz) na Eshop (odmena za predaj produktov)
- Sponzorstvo pri tvorbe videa / postu (napr. spoločnosť si kúpi 20 reklamných príspevkov za cenu xy €)
- Predaj svojej odbornosti (aby sa vám klient ozval a zaplatil vám za konzultácie)
Kanál vašej značky môže byť:
- Web (Webstránka)
- Videokanál (Youtube, Vimeo...)
- Sociálna sieť (Instagram, Tiktok, Facebook, Pininterest, Linked In...)
Najčastejšie propagované Affiliate
Slovenské Affiliate
- Alza
- Martinus
- Heuréka
Zahraničné Affiliate
- Alibaba, Amazon, Ebay
- Vzdelávacie platformy (Nebula...)
- Finanční brokeri (XTB, Etoro, Trading 212...)
- IT produkty (Nord VPN...)
- Podvodné a sex stránky (Kasína, finančné pyramídy, krypto, škodlivý kód / malvér...)
Pozor na zodpovednosť
Najväčšie odmeny obvykle poskytujú spoločnosti, ktoré majú najväčšie marže, teda aj drahé produkty. Preto ako influencer ste zodpovední aj za to, čo predávate. Preto budete mať dilemu: Propagovať za veľkú odmenu drahé a nevýhodné produkty, alebo propagovať výhodné produkty, za ktoré dostanete iba minimum peňazí. Teda vaša otázka znie: Chcete svojich odberateľov klamať? Je smutné, že neseriózni influenceri často krát zarábajú viac ako tí seriózni.
Veľa influencerov / youtuberov sa dnes podobá na novinárov, ktorí v podstate iba hľadajú bombastické správy bez ohľadu, či sú overené a pravdivé. Ide im iba o návštevnosť získanú akýmkoľvek spôsobom.
Problém výhodnosti Affiliate
Keďže som si vedomý finančného modelu za Affiliate, viem, že influencer iba málokedy propaguje výhodné produkty. Preto radšej hľadám produkty bez predaja cez Youtube či sociálne siete. Hľadám profesionálne značky. A tie je obvykle ťažko nájsť. Napríklad nekupujem platené IT produkty, ale hľadám OpenSource. Nevyberám si finančného brokera cez reklamu, ale cez hlbšiu analýzu. A plateným online produktom sa vyhýbam úplne.
Zhrnutie výhod Affiliate
- Budujete značku bez potreby výraznej finančnej investície
- Máte minimum zodpovednosti
- Neriešite finančnú zodpovednosť, byrokraciu, administratívu
Zhrnutie nevýhod Affiliate
- Váš zisk je výrazne obmedzený
- Cesta influencera je "ťažká" a je tam veľa konkurencie. Preto zarobíte až pri väčšej značke. Otázka je, či väčšiu značku dokážete dosiahnuť.
- Ste závislí na analytike a populárnosti siete, ktorú využívate (Youtube, Google, Instagram, Facebook)
Príklady affiliate v praxi
- BlueNumbers má príjmy aj z Affiliate.
-
Ako podporu predaja máme Facebook skupinu a Youtube kanál
- Môžete si pozrieť
- Príprava na anglickú verziu BlueNumbers:
Online predaje - Eshop
Pri tomto typu predaja chcete vybudovať vlastný eshop, cez ktorý budete predávať vaše produkty. Máte pod kontrolou to, čo predávate. Máte pod kontrolou aj finančný model vášho eshopu, a viete si určiť marže na produkt. Eshop prináša aj nevýhody, a to veľmi veľa konkurencie, administratívnych nákladov a iných súčastí. Ak predávate fyzické produkty, potrebujete riešiť aj sklad a distribúciu vašich produktov. A predpokladám, že už budete zvažovať založenie s.r.o.
Eshop je "dospelé" affiliate, pri ktorom propagácia cez Affiliate už tvorí iba malú časť celého biznisu.
Web je základ Eshopu. Preto cielite na:
- Vysokú návštevnosť webu
- Čo najväčší pomer návštevníkov, čo nakúpia
- Predávate produkty ideálne s dobrou maržou
Váš zisk = Počet návštevníkov * % Podiel návštevníkov čo nakúpili * marža z produktov
Propagáciu Eshopu riešite cez:
- SEO optimalizácia (neplatená propagácia, organika)
- Google platená reklama
- Iné typy platenej reklamy (Seznam Sklik, reklama zo sociálnych sietí)
- Affiliate (napríklad spolupráce s ľuďmi z kapitoly vyššie)
Pri Eshope narazíte na:
- Online marketing a veľmi dobrý web je polovica úspechu
- Veľa závisí aj na vašich predajných schopnostiach
- Veľa závisí aj na tom, aké náklady budete mať s predajmi produktov (nákupná cena, skladové zásoby, logistické náklady, balenie produktov)
Zhrnutie výhod Eshop
- Ak uspejete, viete zarobiť výrazne viac ako pri Affiliate
- Tvoríte si malú firmu
- Zlepšujete vaše podnikateľské schopnosti
Zhrnutie nevýhod Eshop
- Toto je typický typ podnikania. A iba málo podnikateľov uspeje
- Na úspech potrebujete získať podnikateľské schopnosti
- Eshop je viac aktívny príjem ako pasívny. Eshop treba pravidelne udržiavať
- Riešite marketing, IT stránku webov, aj logistiky
- Riešite administratívu, účtovníctvo, a daňovo-odvodové povinnosti
- Tvorba Eshopu je tímová práca
Zlatá rada:
- Ak chcete podnikať rámci Eshopu, radšej sa pridajte ku niekomu, kto už Eshop má. Tak viete získať skúsenosti aj prehľad o tejto oblasti.
- Za každý dobrým Eshopom je tím kvalitných ľudí.
Offline predaje - Biznis spolupráce a Priamy predaj
Niekedy zistíte, že váš známy či firemný zákazník potrebuje riešenie od iného známeho, firmy, či predajnej siete. Preto ich skúsite spojiť. A za to, že obe strany našli to, čo hľadajú, vám môžu zaplatiť marketingovú alebo obchodnú províziu.
Príklad:
Známy chcel kúpiť do firmy výrobky (napr. z elektroniky). Viete, kde sa dajú zohnať. Daný predajca elektroniky má Eshop. Preto si s dodávateľom zavoláte, aby vám vystavil marketingový či zľavový kód. Vaša dohoda je, že zákazníkovi s kódom poskytne firma 10% zľavu. Zároveň vám za použitie kódu, teda privedenie zákazníka, zaplatí navyše 2% z obratu, alebo získate iné výhody.
Aký je rozdiel medzi Affiliate a priamym predajom
- Pri priamom predaji predávate veci osobne, priamo na doporučenie
- Keďže viete, aké produkty od koho a pre koho nakúpiť, ste medzičlánok
- Vďaka tomu sa vyhnete typickým Affiliate / MLM sieťam, a vy sami sa stávate mini Affiliate sieťou. Vyhnete sa jednému medzičlánku, ktorý chce získať provízie. Preto provízie idú vám.
- Preto cez vás vie zákazník nakúpiť výhodnejšie (napr. s obchodnou 10% zľavou pre zákazníka + 2% províziu pre vás), ako cez externú Affiliate sieť (s 2% zľavou zákazníka + 0,2% pre vás)
Lukratívne produkty, ktoré viete predať cez Priamy predaj
- Služby marketingových agentúr
- IT služby
- Predaje fyzických produktov napr. od veľkoobchodníkov a z veľkoskladov
- Predaje špecializovaných a ťažko zohnatelných produktov
- Predaje zaujímavých produktov zo zahraničia
Zhrnutie výhod Biznis spolupráca a Priamy predaj
- Tieto príjmy vedia vytvoriť ľudia s veľkým počtom kvalitných kontaktov na bonitných ľudí a firmy
- Otvára vám kariérne možnosti Obchodníka
- Niektoré spolupráce sú veľmi lukratívne
- Máte čisté svedomie, pretože poznáte obe strany aj kvalitu produktu
Zhrnutie Nevýhod Biznis spolupráca a Priamy predaj
- Na takéto ponuky obvykle narazíte náhodou
- Tieto príjmy sú viac prilepšenie k príjmu, ako základ príjmu
- Práca Obchodného zástupcu je častejšie aktívny príjem ako pasívny
- Je nutné dohodnúť sa zmluvne na províziách, a aj či dostanete odmenu jednorazovú, pravidelnú, či časovo obmedzenú.
Príklady z praxe
- Ako školiteľ školím aj Power BI kurzy pre firmy
- S niektorými firmami aj ľuďmi mám dohodnuté finančné odmeny za to, že dohodnú kurz
- Aby mali dosť informácii pre zákazníka, všetky podstatné informácie sú zhrnuté na mojom webe
-
Hlavná stránka je
Power
BI kurzy a Workshopy na ExpertPowerBI.sk
Pasívne príjmy z predaja vlastných produktov
Aby ste mali príjmy z predaja vlastných produktov, potrebujete vaše produkty najskôr vytvoriť. Preto investujete čas a peniaze do ich tvorby aj zlepšovania. Aby ste získali odmenu, potrebujete váš produkt plne dokončiť a dostať do predajnej fázy. Váš produkt potrebuje byť aspoň tak dobrý, ako produkty konkurencie či iných tvorcov.
Najčastejšie predávané vlastné produkty sú:
- Knihy
- Kurzy a vzdelávanie
- Videá a Hudba
- Fotobanky a videobanky
- Marketingové a predajné nástroje
Knihy
Ak viete písať a máte aj zaujímavú tému, viete vytvoriť knihu. Knihy sú fajn preto, že ich raz vytvoríte a dlhodobo môžete predávať. Zároveň viete vytvoriť rovno dva produkty, a to e-knihu, aj papierovú knihu.
Ak ste začiatočník, nečakajte, že vám vydavateľstvo bude chcieť vydať papierovú knihu. Ľudí, čo napísali knihy, sú tisíce, a vydavateľstvá sú preťažené ich rukopismi. Navyše vydavateľstvo potrebuje na každej knihe zarobiť. Preto nespoliehajte sa na vydavateľstvá.
Tipy k vydaniu knihy
-
Prvú knihu si potrebujete vydať sami. Teda ju potrebujete nie
len napísať, ale aj vytlačiť ju, zabezpečiť jej korektúru a
grafiku, a pripraviť na tlač.
- Pri tlači budete riešiť formát knihy, zalamovanie, obálku knihy, pridelenie ISBN, a samotnú tlač knihy. S asistenciou pri tlači vám môže pomôcť samotná kníhtlačiareň.
- Pripravte sa, že prvú knihu budete dotovať. Druhá vám možno už niečo málo zarobí.
- Ak neviete, či je vaša cesta písať knihy, vytvorte si iba mini e-book či e-knihu. Vďaka tomu získate spätnú väzbu na vaše dielo.
-
Vždy si požiadajte aj o ISBN. ISBN je vaša ochrana, a je aj
podmienkou distribúcie knihy.
Upozornenie na marže kníh
- Náklady na tlač budú tvoriť iba cca 25% z predajnej ceny knihy
-
50% až 70% z predajnej ceny knihy si zoberie distribúcia
(Distribútori kníh a kníhkupectvá)
-
Váš zisk môže byť iba 10% z ceny knihy
Napríklad:
- Náklady na tlač 1 kusu knihy je 5€
- Predajná cena je 20€
-
Ste radi, ak na jednom kuse zarobíte 1€ - 2€
Môj cieľ bolo vytvoriť prvú knihu. Využil som, že kniha je malá
aj lacná na tlač. Preto jej papierovú verziu rozdávam ako unikátnu
vizitku. Preto som investoval aj do jej anglického prekladu. V
bežnej distribúcii a kníhkupectvách ju však ťažko nájdete.
Príklady kníh, ktoré som vytvoril
- Kráľ, ktorý všetkého má (Slovenčina)
- King Who Lives Everything (Anglický preklad)
-
Knihy si môžete stiahnuť v PDF zo stránky
www.robertdurec.sk
Kurzy a vzdelávanie
Na vytvorenie kvalitného kurzu potrebujete mať:
- Odbornosť v konkrétnej téme
- Komunikačné a prezentačné schopnosti
- Spätnú väzbu na obsah kurzu
- Schopnosť písať návody a články (pri textovom kurze)
- Techniku a skúsenosti ako zosnímať a nahrať video a zvuk (pri videokurze)
Na predaj kvalitného kurzu viete použiť:
- Vlastný kanál, teda web, či youtube kanál
- Externú platformu e-vzdelávania
Kurz môže byť
- Platený (riešite priamy predaj kurzu)
- Neplatený (vtedy budujete napríklad značku odborného influencera)
Pripravte sa, že tvorba kvalitného kurzu je náročná cesta, pri ktorej potrebujete veľa spätnej väzby. Spätná väzba je základ. Zvážte, či si chcete kúpiť vlastnú techniku, alebo nie. Zvážte, či máte k dispozícii kameramana. Vaše prvé kapitoly kurzu sú prototyp. Preto ich ukážte čo najviac ľuďom. Umiestnite váš prototyp či medzi výsledky na Youtube. Snažte sa čo najviac vyhnúť zbytočnej práci, teda po stovkách hodín tvorby kurzu zistíte, že vás kurz je nekvalitný a nepredajný.
Príklady kurzov, ktoré som vytvoril
Platené videokurzy
- Power BI Desktop
- Power Query pre Power BI
- Excel Tipy a Triky
-
Ukážky kurzov môžete nájsť na
it.robertdurec.sk
Videá a Hudba
Pri tvorbe videí chcete točiť buď virálne videá s emóciou, alebo kvalitné videá. Najväčší úspech začiatočníka je natočiť malý film. Pri hudbe je to obdobné. Na tvorbu videí potrebujete tím zanietených ľudí. Nezabúdajte, že tvorba videá a jeho propagácia sú dve úplne odlišné časti. Je veľa kvalitných neznámych filmov (sám som len slovenských videl desiatky až stovky). Oproti tomu na Youtube víťazia videá, ktoré majú dobre nastavenú Youtube analytiku, Clickbaity, chytľavé nadpisy...
Hudba je kapitola sama o sebe. Potrebujete nie len vytvoriť hudbu, ale aj ju predať. S tvorbou a predajom hudby mám iba málo skúseností.
Videobanky a fotobanky
Pri videobankách a fotobankách viete zarobiť veľa, ale veľmi veľmi pomaly. Ste platení za to, ak zákazník zaplatí za vašu fotku. Preto potrebujete dobre poznať analytiku fotobanky či videobanky, aby vaše video či foto uprednostnil pred inými. Fotobanky aj videobanky vyžadujú, aby fotka a video boli v čo najvyššej kvalite a rozlíšení. Mobilom dobrú fotku do fotobanky najskôr nespravíte.
Pozor, AI systémy (systémy umelej inteligencie) môžu v pomerne blízkej dobe nahradiť fotobanky a videobanky. Preto po mojej analýze je prispievanie do fotobaniek a videobaniek už nezaujímavý biznis.
Iné typy vlastných produktov
Špeciálne tipy vlastných produktov sú
- IT produkty (rozpísané v inej kapitole)
- Patenty. (Zaregistrovať patent je pomerne ľahké. Predať ho náročné. Preto najprv hľadajte ako ideálne patent použiť v praxi, a až potom ako ho zaregistrovať.)
- Marketingové nástroje
- Možno vás napadnú aj iné typy online produktov, ktoré dokážete vytvoriť. Môžete nad nimi popremýšľať.
Tvorba iných typov fyzických produktov obvykle nie je pasívny príjem, ale aktívne podnikanie
Zhrnutie príjmov z vlastných produktov
Výhody
- Ak vytvoríte vlastný produkt, budujete aj svoju značku ako Autora diela, teda referenciu.
- Tvorba vašej značky môže byť zaujímavejšia, ako predaj samotného produktu.
- Iba málo ľudí vie dokončiť svoj produkt do finálnej verzie. Preto vytrvalí vyhrávajú
Nevýhody
- Kvalitné produkty vedia zarobiť, nekvalitné nie. Preto 90% takýchto projektov je stratových. Nečakajte, že vďaka vlastnému dielu zarobíte milióny
- Tvorba kvalitných produktov, aj ich predaj, je fakt náročný.
- Nedorobený produkt je nepredateľný a často skončí založený v šuflíku
Príjmy z MLM a sieťového marketingu
Aký je rozdiel medzi MLM a sieťovým marketingom? MLM má obvykle čisto hierarchickú štruktúru, kedy vždy chcete predať čo najviac produktov každý mesiac. Sieťový marketing je forma MLM, ktorá má obvykle aj iné bonusy a formy príjmu, teda ich provízna štruktúra pripomína viac Sieť. Inak oba tieto pojmy sú často zameniteľné. Pri MLM systéme obvykle predávate fyzické produkty, alebo finančné produkty. Drvivá časť MLM sa zameriava na predaj koncovému spotrebiteľovi. Oproti tomu predaj firmám je obvykle mimo akýchkoľvek MLM systémov.
MLM predaj fyzických produktov
Pri tomto MLM najčastejšie predávate kozmetiku, zdravotné doplnky, či niektoré technologické prístroje.
Najznámejšie MLM na Slovensku sú:
- Avon a Oriflame (kozmetika)
- Amway (produkty domácej spotreby)
- Greenway (zdravotné doplnky, a doplnky výživy)
Niekedy sa provízny systém MLM používa pri:
- Predaj nehnuteľností (realitný maklér)
- Ako súčasť predaja mobilných paušálov a iných produktov
- Predaj medicínskych a technických prístrojov, najmä zo zahraničia
Predaj finančných produktov
Najznámejšie finančné produkty, ktoré sa predávajú cez provízne systémy podobné MLM sú:
- Poistenie
- Hypotéky
- Investície do finančného trhu (pod dohľadom NBS)
- Zlato, striebro a iné špeciálne investície (mimo dohľadu NBS)
- Kryptomeny (mimo dohľadu NBS)
Obvykle cez tieto siete predávajú
- Banky a Poisťovne
- Sprostredkovateľské firmy (Vrátane Partners Gorup, OVB...)
Odlišnosť predaja finančných produktov oproti fyzickým je:
- Pri finančných produktoch máte väčšiu zodpovednosť za seba, vami predávané produkty, aj za klientov
- Na predaj licencovaných finančných produktov potrebujete licenciu, a skúšky pod dohľadom NBS
- Stávate sa licencovaným podnikateľom, preto máte zodpovednosť aj napríklad voči finančnej správe
Ako ohodnotiť MLM systém
Rozdelte si každý MLM systém na tri nezávislé časti:
- Produkt
- Predajný systém (finančno-provízny systém)
- Obchodník, Tréner, a Získateľ
Aby ste uspeli, potrebujete mať ideálne kombináciu všetkých troch častí.
Produkty: Niektoré produkty sú unikátne (napr. medicínske prístroje), niektoré bežné (finančné služby, zdravotné doplnky). Preto vyberte si produkt, ktorému veríte a ktorý ideálne používate. Zlý a drahý produkt sa ťažko predáva. Oblúkom sa vyhnite neserióznym alebo pochybným produktom
Predajný systém: Je zameniteľný. Viac menej drvivá väčšina MLM systémov je nastavená zhruba: Z hrubej marže produktov ide 1/3 zakladateľom MLM, 1/3 manažérskym pozíciám, a 1/3 bežným pozíciám. A každý vám pri vysvetľovaní MLM systému bude kresliť guličky, koľko ľudí máte dostať do biznisu. Pri Slovenských finančných produktoch veľká časť MLM sietí predáva ten istý produkt, provízie sú približne obdobné.
Obchodník, Tréner a Získateľ: Výber týchto ľudí je jeden z najdôležitejších prvkov. Máte priameho získateľa (teda najskôr váš známy), a potom vášho priameho nadriadeného - Trénera / Obchodníka (teda niekto skúsený, kto vás bude školiť). Nájsť kvalitného získateľa a kvalitného priameho nadriadeného je základ budovania kvalitného a zarábajúceho biznisu. Určite si vyberte takého získateľa, ktorý je seriózny. Oproti tomu neriešte získateľov typu: Zarobím a podvediem klientov. Z tadiaľ ani nezarobíte.
Výhody MLM a sieťového marketingu
- V rámci MLM systémov viete dostať zaujímavé školenia, ktoré vás posunú kariérne, komunikačne, aj obchodnícky
- Máte svojho získateľa, teda aj osobného trénera. Niektorí takéhoto trénera budú mať prvý krát v živote.
- Konferencie sú najzaujímavejšou časťou MLM.
- Viete získať kontakty na ľudí z rôznych sfér aj mimo MLM, a tak si otvoriť nové kariérne možnosti
- MLM môže byť vaše prvé podnikanie v živote.
Nevýhody MLM a sieťového marketingu
- MLM systém prehráva v efektivite oproti automatizácii a automatizovaným predajným systémom.
- MLM systém je neškálovateľný, pretože závisí od počtu kvalitných ľudí v sieti. A kvalitných ľudí je všeobecne málo.
- V MLM nie je obvykle dostatok peňazí, pretože predávate produkty fyzickým osobám, a tie sú obvykle málo bonitné. Oproti tomu najviac peňazí je v priamom predaji firemným zákazníkom, ktoré sú schopné nakúpiť produkty za desattisíce.
- V MLM sa ľudia vyškolia, ale neskôr odídu. Napríklad si otvoria vlastnú firmu iného zamerania, alebo sa stanú profesionálnym obchodníkom pre firmy.
- Z MLM vám ľudia môžu odísť aj do iného MLM, či do priamej konkurencie
- Skrátka vysokoziskové MLM je veľmi náročné vybudovať.
- MLM vám vytvorí obvykle iba krátkodobé pasívne príjmy, ktoré sa budú časom zmenšovať
- MLM typicky ponúknete svojim najbližším ľuďom. Preto im potrebujete vybrať skutočne kvalitný a dlhodobo výhodný produkt. V opačnom prípade získate povesť podvodníka, a vytvoríte obrovských nepriateľov v blízkom okruhu rodiny
Finančné pyramídy - Vyhnite sa im
Finančné pyramídy sú špeciálny typ MLM štruktúry, kde je iba ilúzia produktu. Žiaden hmotný produkt sa v nich nepredáva. Má to obrovské výhody - Ako tvorca finančnej pyramídy nemáte náklady na produkt. Preto o to štedrejšie provízie viete dať, a o to viac zarobíte aj vy. Využívate argument "Zarobiť a nič nerobiť" a akúkoľvek kritku ľudí zaslepujete argumentom: Pozri, koľko peňazí som minulý mesiac zarobil.
Na vstup do finančnej pyramídy potrebujete zaplatiť vklad. Následne sa váš vklad provízne rozdelí pre všetky úrovne nad vami, a časť ostane majiteľom. Ako náhle do finančnej pyramídy prestanú tiecť peniaze, daná pyramída sa zrúti. Vtedy sa prestanú vyplácať provízie. Vaši "nadriadení" vám prestanú dvíhať. Niekedy sa kvôli hanbe budú tváriť, že v tej pyramídke nikdy neboli. Každá finančná pyramída sa raz rozpadne. Len niekedy od založenia do jej rozpadu prejdú roky.
Finančná pyramída rozdeľuje všetky vyzbierané peniaze, a má obvykle častí nižšie:
- Odmena priamym predajcom (napr. 1/3 z finančného vkladu )
- Odmena manažérom a manažérskym pozíciám (napr. ďalšia 1/3 z finančného vkladu)
- Odmena tvorcom pyramídy (je obvykle skrytá)
- Náklady na marketing, konferencie, alebo znovu vyplácanie peňazí
Finančná pyramída môže predávať produkty
- Akcie firmy (Napr. Skyway - Až raz tá Bieloruská firma inovatívnej prepravy vstúpi na burzu, budete milionár)
- Výhodné zisky z investícii (Najznámejšie boli Horizont Slovakia a BMG Invest, dokonca s reklamou v telke. Fungovala 1997 až 2002
- Budúce pasívne príjmy (Desiatky pyramídiek typu Vlož 1000€, a my ti za dva roky postupne vyplatíme 2000€ a ku tomu zarobíš ešte 500€ na províziách)
- Životné poistky a zmenky (Tak to robila pyramídka IFP - Inštitút Finančního Poradenství. Klienti podpisovali aj zmenky, ktoré vedenie IFP predalo tretej spoločnosti. Preto klientov IFP naháňali aj exekútori)
- Kryptomeny a NFT (Až raz naše Krypto nahradí Bitcoin, budete milionár)
- Kairos - Prenájom miesta na disku (Disk vášho počítača sa má "akože" použiť na ukladanie serverových dát, a za to dostanete peniaze. Jednoducho IT hlúposť oproti normálnym serverom a cloudom)
Finančnú pyramídu identifikujete:
- Každý účastník finančnej pyramídy musí vložiť vklad pri registrácii
- Zrátajte si provízie zo všetkých línií odmien. Ak sa na vašu províziu + všetky manažérske provízie vyplatí viac ako 50% peňazí, je to pravdepodobne finančná pyramída.
- Finančné pyramídy často používajú argument hnevu typu: My ľuďom dávame zarobené peniaze, sme dobrí a všetci ostatní sú zlí.
- Finančné pyramídy útočia na kohokoľvek, ktorý daný systém podozrieva, že je finančná pyramída
- Otázky ohľadom produktu, či finančné uzávierky firmy sú zakázané tabu.
Finančné pyramídy majú ešte jeden zvláštny znak:
- Ako náhle označíte tento systém za finančnú pyramídu, budú sa vám vyhrážať právnikmi, súdmi, alebo vás budú chcieť zastrašiť či zbiť. Ich vyhrážky sú však bezzubé.
Pasívne príjmy z finančného trhu
Pasívne príjmy z finančného trhu sú najbežnejšie. Kým iné pasívne príjmy vyžadujú pokročilé znalosti určitej oblasti, finančný trh vám umožňuje vytvoriť pasívne príjmy, ak máte dostatočný kapitál. No realita je trochu iná. Štandardný investor zarobí na finančnom trhu veľmi málo. Hlavný dôvod je ten, že obvykle nevie, ako si vybrať kvalitné investičné produkty s dobrou stratégiou a zároveň s nízkymi poplatkami. Preto ak chcete dosiahnuť väčšie zisky vrámci investícii, potrebujete sa vybrať cestou finančného, ako aj burzového vzdelávania.
Aby sa vám majetok úspešne zhodnotil cez finančné a akciové trhy, potrebujete zarobiť pravidelne aspoň 10% ročne. Inak sa vaše peniaze znehodnocujú vďaka inflácii.
Pasívne príjmy z finančného trhu zahŕňajú:
Akcie a dividendy z akcií
Akcie a dividendy sú jednou z najčastejších foriem pasívnych príjmov. Akcie môžete nakupovať buď na burze, alebo mimo burzy, a ak máte dostatočný kapitál, môžete získať podiely na zisku z dividend. V súčasnosti americký trh praje veľmi málo dividendovým spoločnostiam, a spoločnosti s dobrou dividendou, teda aspoň 5% ročne, je pomerne ťažko nájsť.
ETF fondy
ETF fondy sú fondy, ktoré investujú do rôznych aktív, najmä akcií. Obvykle sledujú burzový index. Síce ETF fondy obvykle nevyplácaujú dividendy, ale po zhodnotení viete časť svojich investícii v ETF odpredať.
Dlhopisy
Dlhopisy sú ďalšou formou pasívnych príjmov. Dlhopisy sú cenné papiere, ktoré vám umožňujú získať pravidelné výnosy z úrokov. Pozor, je náročné vybrať kvalitné dlhopisy. Štátne dlhopisy majú relatívne menší úrok, korporátne dlhopisy sú zase omnoho rizikovajšie.
Trading
Trading je aktívna forma investovania, ktorá vám môže priniesť pasívne príjmy, ak máte dostatočné skúsenosti a znalosti.
Bluenumbers ponúka rozsiahle série o investovaní na burze. Pre viac o tvorbe pasívnych príjmov a investovaní do finančných produktov si pozrite sériu:- Investovanie a Trading (Hlavný Rozcestník článkov)
- Akcie a ETF
- Návody pre brokerov
- Trading tipy a Trading stratégie
Pasívne príjmy z nehnuteľností
Pasívne príjmy z nehnuteľností sú ďalšou formou pasívnych príjmov. Nehnuteľnosti môžete vlastniť a prenajímať, čím získate pravidelné príjmy z nájmu.
Pasívne príjmy z nehnuteľností zahŕňajú tieto typy nehnuteľností:
- Byty a domy
- Pozemky
- Firemné nehnuteľnosti - priestory na firemné účely - Kancelárie, sklady...
- Špeciálne nehnuteľností, ako napríklad parkoviská, stožiare, stĺpy...
Čo je biznis realitnej kancelárie
-
Ten hlavný a najziskovejší biznis je nájsť podcenené
nehnuteľnosti a kúpiť ich sami do realitky. Možno zvážiť
rekonštrukciu nehnuteľnosti. Následne tieto nehnuteľnosti predať
drahšie. Cielite na maržu pri predaji ideálne aspoň 30%.
- Ten doplnkový biznis je predávať nehnuteľnosti bežných ľudí iným bežným ľuďom za trhové ceny. Vtedy je vaša provízia cca 0,5% až 2% z predajnej ceny nehnuteľnosti. Vtedy je dôležité získať provízie aj z finančného sektora, teda zabezpečiť hypotéku a poistenie pre nového majiteľa nehnuteľnosti. Inými slovami: Keď neprší, aspoň kvapká.
-
Developerský biznis je napríklad kúpiť prázdny pozemok, a
postaviť tam menšiu, či väčšiu stavbu. Teda váš zisk vytvorí
dostavanie nehnuteľnosti. Toto je však doménou najmä väčších
spoločností, ktoré dokážu získať výhodné niekoľkomiliónové úvery
z banky na niekoľko rokov.
Hlavné pravidlo tvorby pasívnych príjmov z nehnuteľností znie:
- Nakúpte nehnuteľnosť za čo najlepšiu cenu
Robte to ako realitky - kúpte nehnuteľnosť aspoň 30% pod bežnou
trhovou cenou, teda nájdite podcenenú nehnuteľnosť, ktorú viete
rýchlo zhodnotiť. Využite to, že máte čas a peniaze. Nehnuteľnosti
pod cenu vám môžu predať napríklad zadĺžení ľudia, noví majitelia
- dedičia, alebo ľudia pod výrazným časovým a finančným tlakom.
Pokiaľ však budete kupovať nehnuteľnosti ako bežní ľudia za trhovú
cenu, namiesto dobrého zhodnotenia získate skôr dobré trápenie.
IT príjmy
IT príjmy sú jednou z najzaujímavejších foriem pasívnych príjmov, pretože IT produkty môžu mať veľkú hodnotu a môžu vám priniesť vysoké príjmy.
IT príjmy zahŕňajú:
- Tvorba a predaj aplikácii (Softvéru)
- Tvorba automatizácii
-
Tvorba webových portálov a webstránok - popísané v časti ESHOP
- Predaj marketingových nástrojov založených na IT
- Vytvorenie vlastnej kryptomeny a jej predaj
-
Tvorba rôznych riešení využívajúcich kryptomeny
-
Využitie nástrojov umelej inteligencie