Ako si tvoriť Pasívne príjmy z Podnikania

V tomto článku nájdete veľký prehľad rôznych typov pasívnych príjmov. Budeme analyzovať pasívne príjmy z predaja cudzích produktov, z predaja vlastných produktov, z MLM, z investícií, z nehnuteľností, pasívne príjmy z IT sféry a priame pasívne príjmy z budovania firiem.

Rýchle odkazy

Čo je Pasívny príjem?

Pasívny príjem je obvykle ten typ príjmu, ktorý vám bude prichádzať pravidelne na účet, a to obvykle každý mesiac, štvrťročne, či ročne. Môžu mať formu renty, dividendy, licenčných poplatkov, či priamych platieb z firiem. Na vybudovanie veľkej časti pasívnych príjmov potrebujete najmä čas a schopnosti (napríklad knihy, kurzy, affiliate...). Časť pasívnych príjmov vybudujete, ak máte dostatočný kapitál, resp. potrebný balík peňazí (nehnuteľnosti, finančný trh). Ak máte iba peniaze a žiadne skúsenosti, najčastejšie namiesto pasívnych príjmov skončíte iba oklamaní (napr. vo finančnej pyramíde alebo inej nevýhodnej investícii).

Tvorba pasívnych príjmov je v podstate forma podnikania, kedy v určitom čase chcete podnikanie "zabaliť", resp. nestarať sa oň, a aj naďalej vám toto podnikanie bude produkovať peniaze. Iný systém je rozdeliť tvorbu pasívnych príjmov na aktívnu fázu, kedy chcete pasívne príjmy čo najviac zväčšiť, a udržiavaciu fázu, kedy necháte pasívne príjmy "dobiehať".

Neviem o žiadnom výhodnom pasívnom príjme štýlu: "Zarobiť a nič nerobiť". Ak vám niekto takýto príjem ponúka, overte si serióznosť danej spoločnosti.

Zásada pasívnych príjmov je tá, že najviac propagované príjmy, ktoré dokáže "vytvoriť každý", sú obvykle málo výhodné. Najzaujímavejšie príjmy často viete nájsť vďaka vašim neštandardným schopnostiam. A najzaujímavejšie príjmy sú obvykle IT príjmy, ktoré vie vytvoriť iba minimum ľudí.

Základné typy pasívnych príjmov

(Interaktívny obsah tohto článku)

Príjmy z predaja cudzích produktov

Predaj vlastných produktov

Príjmy z MLM systémov

Príjmy z finančného trhu

Príjmy z nehnuteľností

IT príjmy

Priame príjmy z firiem

Pasívne príjmy z predaja cudzích produktov

Medzi tieto príjmy patría najmä predaje online produktov vo forme Affiliate alebo Eshop, a príjmy z predaja offline produktov

Online predaje - Affiliate, Youtube, Instagram, Influencer

Pri Affiliate dostávate odmenu za to, že doporučíte zákazníkov do Eshopu, a tí si kúpia produkt. Preto na vybudovanie Affiliate príjmov potrebujete tvoriť navštevované online miesto, najčastejšie web, videokanál (Youtube), či sociálne siete (Instagram, Tiktok, Facebook). Vaša stratégia je buď vytvoriť si bežnú značku, ktorá priťahuje pozornosť (Napríklad Lifestyle, Zdravie, Móda, Kanál hráča...), alebo odbornú značku, kde vystupujete ako profesionál (napríklad IT, financie, reality...).

Influencer je iba moderný názov pre človeka jednotlivca, ktorý sa živí cez budovanie značky a Affiliate.

Vaše príjmy sú:

Kanál vašej značky môže byť:

Najčastejšie propagované Affiliate

Slovenské Affiliate

Zahraničné Affiliate

Pozor na zodpovednosť

Najväčšie odmeny obvykle poskytujú spoločnosti, ktoré majú najväčšie marže, teda aj drahé produkty. Preto ako influencer ste zodpovední aj za to, čo predávate. Preto budete mať dilemu: Propagovať za veľkú odmenu drahé a nevýhodné produkty, alebo propagovať výhodné produkty, za ktoré dostanete iba minimum peňazí. Teda vaša otázka znie: Chcete svojich odberateľov klamať? Je smutné, že neseriózni influenceri často krát zarábajú viac ako tí seriózni.

Veľa influencerov / youtuberov sa dnes podobá na novinárov, ktorí v podstate iba hľadajú bombastické správy bez ohľadu, či sú overené a pravdivé. Ide im iba o návštevnosť získanú akýmkoľvek spôsobom.

Problém výhodnosti Affiliate

Keďže som si vedomý finančného modelu za Affiliate, viem, že influencer iba málokedy propaguje výhodné produkty. Preto radšej hľadám produkty bez predaja cez Youtube či sociálne siete. Hľadám profesionálne značky. A tie je obvykle ťažko nájsť. Napríklad nekupujem platené IT produkty, ale hľadám OpenSource. Nevyberám si finančného brokera cez reklamu, ale cez hlbšiu analýzu. A plateným online produktom sa vyhýbam úplne.

Zhrnutie výhod Affiliate

Zhrnutie nevýhod Affiliate

Príklady affiliate v praxi


Online predaje - Eshop

Pri tomto typu predaja chcete vybudovať vlastný eshop, cez ktorý budete predávať vaše produkty. Máte pod kontrolou to, čo predávate. Máte pod kontrolou aj finančný model vášho eshopu, a viete si určiť marže na produkt. Eshop prináša aj nevýhody, a to veľmi veľa konkurencie, administratívnych nákladov a iných súčastí. Ak predávate fyzické produkty, potrebujete riešiť aj sklad a distribúciu vašich produktov. A predpokladám, že už budete zvažovať založenie s.r.o.

Eshop je "dospelé" affiliate, pri ktorom propagácia cez Affiliate už tvorí iba malú časť celého biznisu.

Web je základ Eshopu. Preto cielite na:

Váš zisk = Počet návštevníkov * % Podiel návštevníkov čo nakúpili * marža z produktov

Propagáciu Eshopu riešite cez:

Pri Eshope narazíte na:

Zhrnutie výhod Eshop

Zhrnutie nevýhod Eshop

Zlatá rada:


Offline predaje - Biznis spolupráce a Priamy predaj

Niekedy zistíte, že váš známy či firemný zákazník potrebuje riešenie od iného známeho, firmy, či predajnej siete. Preto ich skúsite spojiť. A za to, že obe strany našli to, čo hľadajú, vám môžu zaplatiť marketingovú alebo obchodnú províziu.

Príklad:

Známy chcel kúpiť do firmy výrobky (napr. z elektroniky). Viete, kde sa dajú zohnať. Daný predajca elektroniky má Eshop. Preto si s dodávateľom zavoláte, aby vám vystavil marketingový či zľavový kód. Vaša dohoda je, že zákazníkovi s kódom poskytne firma 10% zľavu. Zároveň vám za použitie kódu, teda privedenie zákazníka, zaplatí navyše 2% z obratu, alebo získate iné výhody.

Aký je rozdiel medzi Affiliate a priamym predajom

Lukratívne produkty, ktoré viete predať cez Priamy predaj

Zhrnutie výhod Biznis spolupráca a Priamy predaj

Zhrnutie Nevýhod Biznis spolupráca a Priamy predaj

Príklady z praxe


Pasívne príjmy z predaja vlastných produktov

Aby ste mali príjmy z predaja vlastných produktov, potrebujete vaše produkty najskôr vytvoriť. Preto investujete čas a peniaze do ich tvorby aj zlepšovania. Aby ste získali odmenu, potrebujete váš produkt plne dokončiť a dostať do predajnej fázy. Váš produkt potrebuje byť aspoň tak dobrý, ako produkty konkurencie či iných tvorcov.

Najčastejšie predávané vlastné produkty sú:

Knihy

Ak viete písať a máte aj zaujímavú tému, viete vytvoriť knihu. Knihy sú fajn preto, že ich raz vytvoríte a dlhodobo môžete predávať. Zároveň viete vytvoriť rovno dva produkty, a to e-knihu, aj papierovú knihu.

Ak ste začiatočník, nečakajte, že vám vydavateľstvo bude chcieť vydať papierovú knihu. Ľudí, čo napísali knihy, sú tisíce, a vydavateľstvá sú preťažené ich rukopismi. Navyše vydavateľstvo potrebuje na každej knihe zarobiť. Preto nespoliehajte sa na vydavateľstvá.

Tipy k vydaniu knihy

Upozornenie na marže kníh

Napríklad:

Môj cieľ bolo vytvoriť prvú knihu. Využil som, že kniha je malá aj lacná na tlač. Preto jej papierovú verziu rozdávam ako unikátnu vizitku. Preto som investoval aj do jej anglického prekladu. V bežnej distribúcii a kníhkupectvách ju však ťažko nájdete.

Príklady kníh, ktoré som vytvoril

Kurzy a vzdelávanie

Na vytvorenie kvalitného kurzu potrebujete mať:

Na predaj kvalitného kurzu viete použiť:

Kurz môže byť

Pripravte sa, že tvorba kvalitného kurzu je náročná cesta, pri ktorej potrebujete veľa spätnej väzby. Spätná väzba je základ. Zvážte, či si chcete kúpiť vlastnú techniku, alebo nie. Zvážte, či máte k dispozícii kameramana. Vaše prvé kapitoly kurzu sú prototyp. Preto ich ukážte čo najviac ľuďom. Umiestnite váš prototyp či medzi výsledky na Youtube. Snažte sa čo najviac vyhnúť zbytočnej práci, teda po stovkách hodín tvorby kurzu zistíte, že vás kurz je nekvalitný a nepredajný.

Príklady kurzov, ktoré som vytvoril

Platené videokurzy

Videá a Hudba

Pri tvorbe videí chcete točiť buď virálne videá s emóciou, alebo kvalitné videá. Najväčší úspech začiatočníka je natočiť malý film. Pri hudbe je to obdobné. Na tvorbu videí potrebujete tím zanietených ľudí. Nezabúdajte, že tvorba videá a jeho propagácia sú dve úplne odlišné časti. Je veľa kvalitných neznámych filmov (sám som len slovenských videl desiatky až stovky). Oproti tomu na Youtube víťazia videá, ktoré majú dobre nastavenú Youtube analytiku, Clickbaity, chytľavé nadpisy...

Hudba je kapitola sama o sebe. Potrebujete nie len vytvoriť hudbu, ale aj ju predať. S tvorbou a predajom hudby mám iba málo skúseností.

Videobanky a fotobanky

Pri videobankách a fotobankách viete zarobiť veľa, ale veľmi veľmi pomaly. Ste platení za to, ak zákazník zaplatí za vašu fotku. Preto potrebujete dobre poznať analytiku fotobanky či videobanky, aby vaše video či foto uprednostnil pred inými. Fotobanky aj videobanky vyžadujú, aby fotka a video boli v čo najvyššej kvalite a rozlíšení. Mobilom dobrú fotku do fotobanky najskôr nespravíte.

Pozor, AI systémy (systémy umelej inteligencie) môžu v pomerne blízkej dobe nahradiť fotobanky a videobanky. Preto po mojej analýze je prispievanie do fotobaniek a videobaniek už nezaujímavý biznis.

Iné typy vlastných produktov

Špeciálne tipy vlastných produktov sú

Tvorba iných typov fyzických produktov obvykle nie je pasívny príjem, ale aktívne podnikanie

Zhrnutie príjmov z vlastných produktov

Výhody

Nevýhody


Príjmy z MLM a sieťového marketingu

Aký je rozdiel medzi MLM a sieťovým marketingom? MLM má obvykle čisto hierarchickú štruktúru, kedy vždy chcete predať čo najviac produktov každý mesiac. Sieťový marketing je forma MLM, ktorá má obvykle aj iné bonusy a formy príjmu, teda ich provízna štruktúra pripomína viac Sieť. Inak oba tieto pojmy sú často zameniteľné. Pri MLM systéme obvykle predávate fyzické produkty, alebo finančné produkty. Drvivá časť MLM sa zameriava na predaj koncovému spotrebiteľovi. Oproti tomu predaj firmám je obvykle mimo akýchkoľvek MLM systémov.

MLM predaj fyzických produktov

Pri tomto MLM najčastejšie predávate kozmetiku, zdravotné doplnky, či niektoré technologické prístroje.

Najznámejšie MLM na Slovensku sú:

Niekedy sa provízny systém MLM používa pri:

Predaj finančných produktov

Najznámejšie finančné produkty, ktoré sa predávajú cez provízne systémy podobné MLM sú:

Obvykle cez tieto siete predávajú

Odlišnosť predaja finančných produktov oproti fyzickým je:

Ako ohodnotiť MLM systém

Rozdelte si každý MLM systém na tri nezávislé časti:

Aby ste uspeli, potrebujete mať ideálne kombináciu všetkých troch častí.

Produkty: Niektoré produkty sú unikátne (napr. medicínske prístroje), niektoré bežné (finančné služby, zdravotné doplnky). Preto vyberte si produkt, ktorému veríte a ktorý ideálne používate. Zlý a drahý produkt sa ťažko predáva. Oblúkom sa vyhnite neserióznym alebo pochybným produktom

Predajný systém: Je zameniteľný. Viac menej drvivá väčšina MLM systémov je nastavená zhruba: Z hrubej marže produktov ide 1/3 zakladateľom MLM, 1/3 manažérskym pozíciám, a 1/3 bežným pozíciám. A každý vám pri vysvetľovaní MLM systému bude kresliť guličky, koľko ľudí máte dostať do biznisu. Pri Slovenských finančných produktoch veľká časť MLM sietí predáva ten istý produkt, provízie sú približne obdobné.

Obchodník, Tréner a Získateľ: Výber týchto ľudí je jeden z najdôležitejších prvkov. Máte priameho získateľa (teda najskôr váš známy), a potom vášho priameho nadriadeného - Trénera / Obchodníka (teda niekto skúsený, kto vás bude školiť). Nájsť kvalitného získateľa a kvalitného priameho nadriadeného je základ budovania kvalitného a zarábajúceho biznisu. Určite si vyberte takého získateľa, ktorý je seriózny. Oproti tomu neriešte získateľov typu: Zarobím a podvediem klientov. Z tadiaľ ani nezarobíte.

Výhody MLM a sieťového marketingu

Nevýhody MLM a sieťového marketingu


Finančné pyramídy - Vyhnite sa im

Finančné pyramídy sú špeciálny typ MLM štruktúry, kde je iba ilúzia produktu. Žiaden hmotný produkt sa v nich nepredáva. Má to obrovské výhody - Ako tvorca finančnej pyramídy nemáte náklady na produkt. Preto o to štedrejšie provízie viete dať, a o to viac zarobíte aj vy. Využívate argument "Zarobiť a nič nerobiť" a akúkoľvek kritku ľudí zaslepujete argumentom: Pozri, koľko peňazí som minulý mesiac zarobil.

Na vstup do finančnej pyramídy potrebujete zaplatiť vklad. Následne sa váš vklad provízne rozdelí pre všetky úrovne nad vami, a časť ostane majiteľom. Ako náhle do finančnej pyramídy prestanú tiecť peniaze, daná pyramída sa zrúti. Vtedy sa prestanú vyplácať provízie. Vaši "nadriadení" vám prestanú dvíhať. Niekedy sa kvôli hanbe budú tváriť, že v tej pyramídke nikdy neboli. Každá finančná pyramída sa raz rozpadne. Len niekedy od založenia do jej rozpadu prejdú roky.

Finančná pyramída rozdeľuje všetky vyzbierané peniaze, a má obvykle častí nižšie:

Finančná pyramída môže predávať produkty

Finančnú pyramídu identifikujete:

Finančné pyramídy majú ešte jeden zvláštny znak:


Pasívne príjmy z finančného trhu

Pasívne príjmy z finančného trhu sú najbežnejšie. Kým iné pasívne príjmy vyžadujú pokročilé znalosti určitej oblasti, finančný trh vám umožňuje vytvoriť pasívne príjmy, ak máte dostatočný kapitál. No realita je trochu iná. Štandardný investor zarobí na finančnom trhu veľmi málo. Hlavný dôvod je ten, že obvykle nevie, ako si vybrať kvalitné investičné produkty s dobrou stratégiou a zároveň s nízkymi poplatkami. Preto ak chcete dosiahnuť väčšie zisky vrámci investícii, potrebujete sa vybrať cestou finančného, ako aj burzového vzdelávania.

Aby sa vám majetok úspešne zhodnotil cez finančné a akciové trhy, potrebujete zarobiť pravidelne aspoň 10% ročne. Inak sa vaše peniaze znehodnocujú vďaka inflácii.

Pasívne príjmy z finančného trhu zahŕňajú:

Akcie a dividendy z akcií

Akcie a dividendy sú jednou z najčastejších foriem pasívnych príjmov. Akcie môžete nakupovať buď na burze, alebo mimo burzy, a ak máte dostatočný kapitál, môžete získať podiely na zisku z dividend. V súčasnosti americký trh praje veľmi málo dividendovým spoločnostiam, a spoločnosti s dobrou dividendou, teda aspoň 5% ročne, je pomerne ťažko nájsť.

ETF fondy

ETF fondy sú fondy, ktoré investujú do rôznych aktív, najmä akcií. Obvykle sledujú burzový index. Síce ETF fondy obvykle nevyplácaujú dividendy, ale po zhodnotení viete časť svojich investícii v ETF odpredať.

Dlhopisy

Dlhopisy sú ďalšou formou pasívnych príjmov. Dlhopisy sú cenné papiere, ktoré vám umožňujú získať pravidelné výnosy z úrokov. Pozor, je náročné vybrať kvalitné dlhopisy. Štátne dlhopisy majú relatívne menší úrok, korporátne dlhopisy sú zase omnoho rizikovajšie.

Trading

Trading je aktívna forma investovania, ktorá vám môže priniesť pasívne príjmy, ak máte dostatočné skúsenosti a znalosti.

Bluenumbers ponúka rozsiahle série o investovaní na burze. Pre viac o tvorbe pasívnych príjmov a investovaní do finančných produktov si pozrite sériu:


Pasívne príjmy z nehnuteľností

Pasívne príjmy z nehnuteľností sú ďalšou formou pasívnych príjmov. Nehnuteľnosti môžete vlastniť a prenajímať, čím získate pravidelné príjmy z nájmu.

Pasívne príjmy z nehnuteľností zahŕňajú tieto typy nehnuteľností:

Čo je biznis realitnej kancelárie

Hlavné pravidlo tvorby pasívnych príjmov z nehnuteľností znie:

Robte to ako realitky - kúpte nehnuteľnosť aspoň 30% pod bežnou trhovou cenou, teda nájdite podcenenú nehnuteľnosť, ktorú viete rýchlo zhodnotiť. Využite to, že máte čas a peniaze. Nehnuteľnosti pod cenu vám môžu predať napríklad zadĺžení ľudia, noví majitelia - dedičia, alebo ľudia pod výrazným časovým a finančným tlakom. Pokiaľ však budete kupovať nehnuteľnosti ako bežní ľudia za trhovú cenu, namiesto dobrého zhodnotenia získate skôr dobré trápenie.

IT príjmy

IT príjmy sú jednou z najzaujímavejších foriem pasívnych príjmov, pretože IT produkty môžu mať veľkú hodnotu a môžu vám priniesť vysoké príjmy.

IT príjmy zahŕňajú:

Máte ďalšie otázky?

AK máte ďalšie otázky, radi by ste si založili vlastný biznis s pasívnymi príjmami, alebo rozšírili už existujúci, napíšte do

Späť na hlavnú stránku BlueNumbers


BlueNumbers Logo